Monday, October 13, 2014

41 Topeng Gula

Teks: Nor Razfizah Abd Razak




Masih terngiang-ngiang pembentangan bajet 2014 "Harga gula naik 34sen kepada RM2.84 bermula 26 Oktober 2013" .Pelbagai perasaan bercampur-baur tentang pemansuhan subsidi gula. 

Ada yang risau, ada yang marah tak kurang juga yang cool. Mungkin kerana di rumah Cuma mengambil minuman segera “3 in 1”. Minuman segera ini mengandungi lebih banyak kalori berbanding minuman yang dibancuh secara manual dengan menambah sendiri gula.

Minuman ekspress menggunakan gula yang dan krimer yang banyak yang ia boleh memudaratkan kesihatan. Sekali-sekala atau kita pergi bercuti kita boleh membawa bekalan makanan dan minuman segera.

Atau jika kita ingin mengambil minuman ekspress, kita boleh menambah air yang banyak bagi menambah kecairannya bagi mengurangkan rasa manis.

Kali ni nak kongsikan pula nama-nama lain bagi gula yang diguna pakai samada dalam industri pemprosesan makanan atau minuman.

Perlu diingat dalam pada kita nak kurangkan penggunaan gula atas faktor menjaga kesihatan dan kecantikan, jangan pula lupa makanan atau minuman diproses juga "mungkin" mempunyai kandungan gula tersembunyi yang tinggi.

Gula yang boleh kita elakkan adalah yang kita nampak dengan mata kasar seperti gula pasir, gula castor, gula perang, gula merah , gula-gula dan sebagainya. 

Akan tetapi, industri pemprosesan makanan dan minuman tidak boleh lari dari penggunaan gula dalam produk mereka. Ini disebabkan gula berperanan sebagai pengawet bagi memastikan produk mereka tahan lama di pasaran. 

Antara nama lain yang mungkin diguna pakai bagi produk menggantikan gula atau sebagai agen pemanis dalam minuman/ makanan yang dicetak pada bungkusan produk tertentu ialah:

1) Agave nectar
2) Barley malt
3) Brown rice syrup
4) Brown sugar
5) Beet sugar
6) Black strap molasses
7) Coconut palm sugar
8) Corn sweetener
9) Cane sugar
10) Caramel
11) Carob syrup
12) Corn syrup
13) Corn-syrup solids
14) Crystalline fructose
15) Dehydrated cane juice
16) Dextrin
17) Date sugar
18) Dextrose
19) Dried oat syrup
20) Evaporated can juice crystals
21) Evaportated cane juice
22) Fruit juice concentrate
23) Glucose
24) Golden syrup
25) Gum syrup
26) High-fructose corn syrup
27) Honey
28) Inverted sugar
29) Muscavado
30) Malt syrup
31) Maltodextrin
32) Maltose
33) Maple syrup
34) Refiner’s syrup
35) Palm sugar
36) Sucanat
37) Sucrose
38) Simple syrup
39) Sorghum syrup
40) Treacle
41) Turbinado

Jadi, sebagai pengguna bijak kita mesti sentiasa meneliti label setiap produk untuk mengetahui berapa kuantiti gula atau agen pemanis lainnya yang diguna pakai dalam sesuatu produk tersebut.

Tarikh luput juga perlu dilihat bagi mengetahui kadar gula atau agen pemanis yang ditambah ke dalam produk tersebut. Kebisaannya, lebih lama tarih luput tersebut, kadar gula atau agen pemanis yanh ditambah juga lebih banyak.

Nak sihat bukan sekadar kita kurangkan bilangan sudu gula yang digunakan dalam makanan/ minuman tapi juga kita perlu prihatin kuantiti gula dan kaum kerabatnya dalam setiap produk siap proses lainnya yang kita ambil.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...