Monday, January 19, 2015

Pizza Kentang Bilis

Hari ni prepare sarapan Pizza Kentang Bilis. Simple tapi sedap & menyihatkan. Tak sangka anak-anak dan suami suka. Alhamdulillah. Pagi Isnin yang mendamaikan. Bagi yang ingin mencuba, saya kongsikan resepi seperti di bawah ye :)

Sarapan untuk saya, segelas ESP bersama Shaklee Collagen. Yummy. So, saya makan pizza ni dalam 2 keping lebar dan tebal tapak tangan saya. :) Vitamin lain saya ambil seperti biasa.







Ok, jom kita intai resepi Pizza saya.


Pizza Kentang Bilis
=============

Erk..tangan siapa yang tengah mincicah tu ye??


Bahan-Bahan:
3 biji kentang - potong dadu
Tepung gandum - lebih kurang 5-6 sudu besar untuk salut kentang sahaja
Ikan bilis secukupnya
Garam
3 sudu besar minyak

Cara:
Panaskan kuali
Kacau semua bahan supaya rata dalam sebuah bekas
Ratakan dalam kuali berbentuk bulatan
Tutup kuali supaya adunan cepat masak.
Terbalikkan adunan bila bahagian atas adunan tadi nampak sudah kering
Tunggu yang bahagian sebelah lagi pula untuk garing.
Hidang dengan sos cili.

Kiraan Kalori:
3 bji kentang = 75 x 3 = 225 kalori
3 sudu besar minyak = 45 x 3 = 135 kalori

Ok, habis kisah sarapan pagi.

Lepas sarapan pergi Makbank Larkin Perdana. Nak tutup inruran takaful anak sebab dah ada insuran PrudentialBSN. Tapi kecewa bila diberitahu yang cawangan Larkin Perdana dah jadi maybank Islamic dan tak buat insuran lagi. So, nak tutup insuran kena pergi ke cawangan yang bukan Islamic. Yang paling mudah bagi saya ialah maybank cawangan Setia Tropika.

Sampai ke maybank Setia Tropika pula, dan pukul 12.15 tengahari. Pegawai "customer service" kata pegawai yang uruskan insuran keluar pergi makan pula. Masa itu emas. Jadi, saya tak tunggu. Terus balik siapkan makan tengahari pula.

Lunch tengahari ni mudah dan ringkas. Masak singgang ikan kembung dan sebiji telur gred AA digoreng dengan 1 sudu teh minyak masak. Telur goreng tu makan kongsi berdua dengan hero saya, Syarif.

Meh intai resepi Singgang Ikan Kembung pula;

Bahan-Bahan:
2 ekor ikan kembung
Kunyit hidup (sebesar ibu jari) - ketuk
1 batang serai - ketuk
Lengkuas (sebesar ibu jari) - ketuk
Garam secukup rasa
Air secukupnya

Caranya:
Masukkan semuanya dalam periuk. Air secukupnya. Jerang hingga didih. Siap untuk dihidang :)


Lepas makan, saya ambil Omega Guard sebiji untuk memecahkan lemak :)



Khasiat Omega Guard





Sesiapa yang ingin mencuba boleh PM saya di fb Izzah Razak atau Whatsapp saya di nombor 017 700 1749.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...