Saturday, October 24, 2015

Tips Diet: Sup Herba Ayam

Teks: Nor Razfizah Abd Razak
Gambar: Koleksi Peribadi

Alhamdulillah. Syukur dapat meneruskan sebagai ibu kepada 3 hero .. Hari ni tak masak nasi dari pagi. Buat jemput-jemput banyak. Biasanya,saya akan guna tepung cucur adabi, udang atau ikan bilis. Lepas tu campurkan dengan tepung gandum biasa. Kalau ada telur, masukkan sebiji. Lepas tu goreng macam biasa. Saya tak berapa suka perasa tepung yang terlalu kuat kalau tak dicampurkan dengan tepung gandum biasa.

Tengahari, sambung buat jemput lagi. Adunan jemput pagi tadi masih berbaki. Lepas tu, sambung makan kuih sagu dengan susu cair pula. Sagu masak macam biasa campur pewarna ros sikit bagi nampak cantik. Susu cair setin, masukkan gula kerek sekeping. Kalau agak tak cukup manis, boleh tambah dengan gula merah atay gula pasir sikit. Tambah garam secubit unutk tambah lemak. Makan tengahari sejuk-sejuk memang nyaman kat tekak..hewhewhew...

Dah pukul 3 baru tanak nasi 2 pot. Masak sup herba ayam. Tengok peti ais..yang ada leher je..jadi laa... herba sup ni beli dari kedai sensei . Sekali beli memang RM10, untuk seekor ayam. Saya buat 3 hingga 4 kali masak sebab setiap kali masak guna suku bahagian ayam je. Hari ni bahagian herba terakhir. Alhamdulillah. Yang bagusnya, kuah ayam dan ayam rasa manis guna rempah herba ni. Mungkin sebab kayu-kayu herga yang digunakan. Saya cuma tambah hirisan halia je.

Caranya, basuh ayam dan toskan. Basuh herba dan toskan. Masukkan air dalam periuk kecil, masukkan potongan ayam dan herba. Didihkan atas api yang perlahan sehingga ayam empuk. Tutup api. Perasakan dengan garam. Siap.



Sup ni sangat sesuai untuk mereka yang mengamalkan diet kerana tak menggunakan minyak walau setitis pun. 

Kalau ada sesiapa yang berminat nak menurunkan berat badan mendaftar di Akademi Latih Diri Langsing, LDL 10:60. Boleh juga Whatsapp saya di no 017 700 1749

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...