Monday, May 18, 2015

Kids Rewards- Waterpark Yeayy!!

Teks: Nor Razfizah Abd Razak
Gambar: Google


Alhamdulillah..

Sperti yang dijanjikan oleh ayah dan ibu, kalau Abang Syaha berjaya hafal sifir 5 ayah akan bawa abang dan kita sekeluarga jalan-jalan..Akhirnya masanya telah tiba..cuti Hari Pekerja 1 Mei kami ke Tiram Indoor Waterpark, Ulu Tiram. Ia bertempat dalam Todays Mall , Ulu Tiram, Johor.

Dah tahu nak min air, mesti akan berasa lapar, jadi aku bawa bekalan dari rumah:

- Roti sapu kaya
- Nasi lauk sayur + udang
- Air masak

Sampai di stesen minyak, aku beli lagi roti dan air kotak besar.

Kami bertolak selepas solat Jumaat. Perjalanan dari Kempas ambil masa dalam 45 minit. Setibanya di sana.


Ni harga dah termasuk gst. Kanak-kanak RM14.70, dewasa RM20  
Kanak-kanak bawah 80cm percuma :)
So, untuk keluarga saya, 2 dewasa, 2 kaak-kanak.
Boleh keluar masuk dalam satu hari, dengan syarat gelang masih boleh di"scan".



Lepas bayar, kami pun beratur untuk masuk. Untuk masuk kena scan gelang tangan macam kita scan kad kat LRT. Cuma yang ni, kita scan  kod bar yang ada di gelang tangan masing-masing. Pada saya kadar harganya memang berpatutan. Tambahan pula, ada 2 kawasan, basah dan kering. Harga tiket tu untuk satu hari. Boleh main sampai semua kecut huhuhu.... 

Ada pelbagai permainan dalam kolam renang. Ada bot kayuh tangan, ada pelampung gergasi bentuk pisang macam "banana boat", ada pelampung bulat gergasi, ada pelampung rata (yang warna oren tu).


Ni pool untuk kanak-kanak. Kalau dewasa berdiri lebih kurang paras lutut. Macam Syaha dan Syarif umur 5 dan 6 tahun paras pinggang. Jadi tak risau


Sebelum masuk kolam, boleh simpan dulu barang berharga dalam loker. 1 token cuma RM1. lepas dah simpan barang, baru tenang nak mandi.




Nampak tak kat sudut kiri atas tu?? tu permainan yang disediakan di sini. Macam padel boat, tapi kita kayuh guna tangan. Memang seronok. Syaha dan Syarif siap tunggu takde orang sebab nak main. bila dah start kayuh..susah nak lepaskan pula hihi...


Ni bot gergasi bentuk bulat. Satu bot boleh muat dalam 20 orang kot..Haritu tak sempat naik..



Slide ni yang best..Syarif, Syaha dan ayah diorang slide berkali-kali tak jemu-jemu.. 
Luas. Sekali slide boleh dalam 10-12 orang

Airnya sejuk. Di sebelah atas (mural warna purple) dari paras slide tu ada kolam renang untuk  dewasa. Kat situ, Syaha dan syarif pun cuba juga. Saya yang mula-mula risau tengok juga diorang dari tepi kolam. Bukan apa, malang tak berbau. Kalau berbau senang hihihi... 

Kat kolam tu Syarif berdiri paras leher. Syaha pula paras bahu. Kolamnya besar sikit dari tilam saiz King. Kolam tu kosong. Tiada apa-apa permainan.

 Dekat 3 jam juga berendam ..terketar-ketar tapi sayang nank keluar dari kolam hih..:)  Lepas mandi kolam, boleh bilas kat bilik mandi. "Shower" ada air panas dan air sejuk. Bilik mandi dan toilet luas. 

Lepas mandi, barulah rasa bersih dan segar..lepas tu mula lapar hihi..nasib baik dah singgah beli roti dan minuman kotak besar. Masing-masing kebulur. Saya pun sempat bawa nasi dan lauk lebihan dari rumah. Semua habis licin. Alhamdulillah.  Tak membazir. Beli ngam-ngam je.


Ni tempat letak barang-barang seperti beg pakaian dan makanan. Jadi sebelum mandi boleh letak barang-barang di sini. Selepas mandi pula, boleh gunakan tempat ini untuk makan dan berehat.



Ni pun tempat letak barang. Cuma ini di luar bilik di atas dan lebih dekat dengan kolam. 



Di sebelah water park ni ada permainan macam kat taman permainan. Ada macam-macam. Memang seronok. Bayarannya dah sekali dengan water park. Mulanya Syaha dan Syarif nak pergi main. Sekali tak boleh. Rupanya kena pakai stokin. Stokin tu yang agak tak berapa kena dengan harga. Sepasang sampai RM3.20. Rasa macam tak berbaloi. Kalau setakat RM2 sepasang, boleh beli lagi. Takpe, lain kali, kalau nak pergi main water park, atau pergi berjalan-jalan, bekal stokin sorang sepasang. 

Pada saya, memang berbaloi harga tiket water park ni dengan perkhidmatan yang ditawarkan. 2 park dalam satu harga. 














2 comments:

  1. boleh bawa makanan ea? sebab nak ajak anak murid tabika mandi sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply. Boleh bawa makanan . Takde masalah :) Lebih jimat.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...