Sunday, May 25, 2014

10 Langkah Si Manja Ceria (0 ~ 12 bulan)

Teks: Nor Razfizah Abd Razak.

Sesibuk manapun anda dengan tugasan mencari sesuap nasi, luangkan lebih banyak masa bersama bayi anda terutama ketika usianya empat hingga tujuh bulan. Menurut kajian, ketika peringkat usia tersebut, bayi sudah mengetahui namanya dan memahami kamu sedang bercakap dengannya.

Interaksi secara lembut bagi membina hubungan dengan si kecil anda. Di sini, saya sertakan panduan mudah bagi meningkatkan kemesraan antara anda dan bayi;




1. Bercakap dan Ketawa Bersama - Bercakaplah dengan bayi disulami dengan ketawa. Bayi merasa seronok bila melihat wajah ceria ibu bapanya.

2. Panggilan Manja - Panggil si kecil anda dengan panggilan manja seperti “sayang anak mama”. Lakukan sambil memegang tangan dan menatap wajahnya. Ulangi beberapa kali supaya si kecil tahu anda menyayanginya.


3. Berikan barang permainan - Pilih warna yang terang dan menarik. Ini akan menceriakan si kecil.


4. Bergurau - Geletek badannya. Sentuhan ibu membuatkan si kecil gembira.

5. Mimik Muka Lucu - Lakukan mimik lucu seperti bulatkan mata, mulut. Ini akan menarik perhatiannya.

6. Pujian - Senyum dan puji bayi sambil dekatkan wajah kepadanya sehingga tangan anda menyentuh wajahnya.

7. Menggoyangkan Kepala - Goyang kepala ke kiri dan kanan dengan perlahan sambil menyentuh kaki dan tangan. Pasti si manja anda akan merasa tenang dengan sentuhan anda.

8. Ciuman Manja - Cium pada seluruh anggota badan sambil mengangkat badannya ke atas. Cium di bahagian perutnya. Pasti dia akan merasa teruja.

9. Menari Bersama - Pasangkan muzik yang agak rancak. Dukung bayi , pegang tangannya dan mula menari. Pergerakan yang anda lakukan bersamanya pasti membuat si manja anda tertawa.

10. Ba Ba Cak! - Si kecil memang sukakan permainan sebegini. Tambahan pula apabila dilakukan oleh orang yang dikenalinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...