Thursday, March 19, 2015

Kisah Magis 1 : Deng! Sayur Lecur Kembali Bugar

Teks: Nor Razfizah Abd Razak
Gambar: Koleksi Peribadi

Alkisah ..satu hari saya ke kedai runcit membeli sayur. Al maklumlah..saya ibu yang gigih menyusukan baby..hhi...mestilah kuat makan sayur. Sayur pilihan tentulah sayur sawi. weeeee...Sekilo cuma RM3. Murah sahaja. Tapi banyak khasiatnya..antaranya membanyakkan susu badan. Memang niat saya untuk susukan Syaraf dengan susu badan sebanyak dan selama yang mungkin. Semoga dipermudahkan Ya Allah.

Lepas tu ternampak ulam..daun kesum..memang sedap buat laksa, asam rebus, asam pedas..makan macam tu pun sedap juga. Tapi.. daun kesum tu lampak layu tak bermaya..walhal dok dalam peti ais , suhu rendah..patutlah kita kalau dok dalam aircond , kulit boleh kedut kerepot cepat.



Ulam kesum kecut kerepot. Kasihan..Jap kasi rendam dalam tab mandi ..mandian Basic H 


Tapi dah memang nak makan..saya pun beli juga. Baik hati tuan kedai tu. Dia kira duit sawi je. Ulam kesum free ..Alhamdulillah. Senyum sampai tak muat muka hhikhik..


Balik..saya uruskan anak2 dulu. Lepas tu terus ke dapur..macam biasa, sayur rendam dengan Basic H dulu..masak tumis air, rencah ikan bilis je. Very simple yet so shiidap..


Sedang dalam "bath tub".. 


Kesum lecur tadi saya rendam dengan Basic H juga..kasihan..memang layu sungguh..kuruusss.. So, hajat nak makan nasi panas dengan ulam kesum tadi terpaksa dilupakan huhuhu...

Dalam sejam masuk dapur jenguk cik kesum layu tadi...alangkah terkejutnya ...tapi gembira bukan kepalang. Kesum lecur bertukar bugar.



Kesum lecur kembali remaja . Baru berselera nak makan..nyum..nyum..:)





Alhamdulillah. Tertunai juga hajat di hati nak makan ulam kesum dengan nasi panas.

Saya gunakan Basic H dalam pelbagai kerja-kerja harian..
- Mencuci ikan sayur
- Mencuci dapur gas
- Mencuci lantai
- Mengelap tingkap
- Membersihkan kereta
- Membersihkan kasut sekolah anak
- Mencuci periuk yang berjelaga
- Mengembalikan seri tudung awning (melicinkan kembali awning tudung yang renyuk)
- Membersihkan kesan tar pada cat kenderaan










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...