Wednesday, August 5, 2015

Kepentingan P.R.O.T.E.I.N.

Teks: Nor Razfizah Abd Razak


Alhamdulillah syukur dipanjatkan kepadaNya kerana masih diberi kesempatan untuk berkongsi ilmu dengan para pembaca blog saya yang sangat saya sayangi.

Malam semalam kami menghadiri kelas online LDL 10:60. Tajuknya memang seronok. Ilmu Allah Maha Luas. Lagi banyak yang kita pelajari, lagi banyak yang kita tidak tahu.

Ok, kita mulakan dengan komposisi tubuh kita. Peratus komposisi protein dalam tubuh kita adalah antara 17% - 20%.


Pembahagian protein terbahagi kepada dua iaitu:

1) Protein Structural
    - Protein yang membentuk struktur tubuh seperti otot, ligamen, tendon, kuku, rambut, tulang. Hmm...dalam tulang pun ada protein je tau, bukan kalsium je :) hihi...jangan main-main.

2) Protein Functional.
   - Protein jenis ini membentuk enzim, hormon, simpanan protein, protein pelindung (protective protein) dan banyak lagi.


Fungsi Protein:
1) Contractile Protein
2) Enzim
3) Simpanan Protein
4) Transportation Protein
5) Structural Protein
6) Protective Protein


Dalam pemakanan kita seharian, kita sudah dibiasakan dengan pengambilan karbohidrat 8 - 12 hidangan sehari. Seperti piramid makanan yang kita pelajari sewaktu di alam persekolahan dulu. Tetapi, kita sebenernya tak perlukan karbohidrat sebanyak itu. Bayangkan dengan gaya hidup kita sekarang yang serba moden dan ringkas. Semua kerja kita dilakukan dengan peralatan yang canggih. Jadi, kita tak menggunakan banyak tenaga.

Sebagai contoh seperti saya suri rumah. Banyak peralatan di dapur memudahkan dan mempercepatkan. Jadi masa memasak dan penyediaan makanan menjadi lebih pendek. Tidak banyak tenaga diperlukan dan kalori yang terbakar pun cuma sedikit.

jadi, kita tidak tak boleh terlalu "taksub" dengan karbo kerana badan kita boleh menghasilkan karbo dengan sendiri. Apabila kita supply protein yang cukup pada badan kita, badan kita tahu apa yang perlu dibuat. Allah Maha Bijaksana. Dia tahu apa yang terbaik buat diri kita. Ciptaannya cukup sempurna.

Ok, berbalik pada tubuh kita tadi yang mempunyai protein yang cukup, jadi otot-otot kita akan terbina dengan lebih mantap. Seterusnya ini akan dapat meningkatkan kadar metabolisma.  Protein yang mencukupi dalam badan akan switch kepada FAT BURNING STATUS. Ha ! ...inilah yang paling disukai oleh ramai wanita di dunia hahahah... :) :) :). Ia dinamakan Metabolic Switch

Lemak disimpan dalam badan untuk digunakan pada masa kebuluran. Tapi, jika protein supply cukup dalam badan, ia akan hantar signal macam ni, "Tubuh kita cukup simpanan tenaga. Tak payah simpan ekstra. Yang selebihnya boleh bakar dan buang" hehehe...lebih kurang begitu la ..

Jadi badan kita takkan simpan lebihan lemak tadi. Dia akan burn.


Asid Amino
Ok, ni masuk sikit bab Biologi. Sikit je.. hihi... nak bagi faham betul-betul kenapa badan kita perlu cukup protein. Bukan sekadar makan je, tak tahu apa kepentingan kepada tubuh kita.

Protein terbina dari Asid Amino. Asid amino merupakan rantaian kecil-kecil (yang bulat-bulat seperti dalam rajah di atas)

Latest, terdapat 22 jenis asid amino. Terdiri dari 2 jenis:

1) Asid Amino Perlu - Essential Amino Acid ( 9 jenis)
Asid amino perlu yang 9 jenis tu bermaksud tubuh kita TAK BOLEH HASILAKN SENDIRI. Kita perlu dapatnya dari pemakanan atau diet kita seharian. Asid Amino Perlu ini merupakan protein berkualiti tinggi.

2) Asid Amino Tak Perlu - Non Essential Amoni Acid (13 jenis)
Asid Amino Tak Perlu  pula, bukan bermaksud kita tak perlukannya, tetapi, tubuh kita BOLEH HASILKAN SENDIRI. Tetapi, dengan syarat, ia boleh terhasil dengan kombinasi 9 jenis asid amino perlu di atas. Jika tak cukup kombinasi tadi, tubuh tak boleh hasilkan lagi 13 jenis asid amino tak perlu ini.


Oleh itu, tubuh kita sangat perlukan protein yang berkualiti tinggi ini. Contoh protein yang kita boleh ambil setiap hari dengan mudah ialah dengan meminum ESP (Energy Soy Protein). Cuma goncang dalam air sejuk atau air biasa dan minum. Tak kira di mana, di rumah atau di dalam kenderaan bagi mereka yang sibuk.

Kenapa Diet Tinggi Protein Penting Dalam Penurunan Berat Badan?

1) Meningkatkan metabolisma badanan kita yang membolehkan lemak dibakar dalam kuantiti yang banyak (Metabolic Switch)

2) Menstabilkan tahap insulin. Oleh itu, akan memberi rasa kenyang (full) lebih lama. Jadi tubuh dapat bertahan lebih lama.

3) Penting untuk pembentukan otot.


Oleh itu, kita kena bagi badan kita cukup protein, baru boleh buat karbo. Seperti kata kebanyakan orang yang masih tidak dapat meninggalkan NASI atau sumber karbo yang lain..."Habislah..matilah tak makan nasi". Badan kita boleh hasilkan glukos dari protein. Badan kita juga boleh buat glukos sendiri dari lemak.

Risiko Kekurangan Protein:
- Anemia
- Penyakit Buah Pinggang
- Kolestrol
- Tekanan Darah Rendah
- Gula Dalam Darah Rendah
- Fungsi Saraf Tak Stabil (Nerve Instability)
- Ulser Perut + Usus (Peptic Ulcer)
- Luka Lambat Sembuh (Poor Wound Healing)
- Pengaliran darah tak Lancar (Poor Blood Circulation)
- Pengelihatan Tidak Baik
- Badan Geleber (Irritability)
- Letih Lesu ( Fatigue)
- Lemah 
- Tinggi kandungan Air Dalam Badan (Water Retention)
- Terencat Akal (Prolonged Period of Time Mental Retardation)

Macam pelik bila kita lihat seseorang yang obes, tapi kurang darah, kena ulcer perut, walhal kuat makan...kan ..kan...pelik tak? Itu sebenarnya kita tak beri secukupnya apa yang tubuh kita. Itu yang timbul banyak komplikasi. Badan kita pun tahu merajuk...hihi...ingat kita sorang je ke yang pandai merajuk?? hahaha :)


Protein Bagus

Telur merupakan makanan mengandungi protein paling lengkap, dengan nisbah Asid Amino pada nisbah yang betul. Orang yang menghidapi High Cholestrol atau Low Cholestrol pub boleh mengambil sehingga 2 biji telur sehari. Sebiji telur mengandungi 5g lemak. Ia juga mengandungi Leutein iaitu sejenis asid amino berkualiti tinggi yang boleh mencegah penebalan arteri. Lemak yang terkandung dalam telur kuning merupakan lemak yang bagus dan tidak mengandungi Lemak trans.

Pernah tak kita dengar, dulu-dulu orang kata "Tak elok makan telur kuning, banyak lemak. Kuning telur buang, makan yang putih je"..hihihi...mitos semata-mata. Kajian telah membuktikan. Jadi kita disarankan untuk mengambil telur berbanding fast food yang yang mengandungi lemak trans yang berbahaya.

Protein yang disarankan adalah dari soya dan ke atas. kekacang, susu, daging, ikan dan telur. Gandum penuh ( Whole wheat) juga mengandungi protein. Begitu juga 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...