Friday, August 7, 2015

Nasi Oh Nasi !

Teks: Nor Razfizah Abd Razak.
Gambar: Google






Siapa pernah dengar orang kata...

"Kalau nak kurus, jangan makan nasi terus"

Ada juga yang kata begini..

"Kalau nak kurus sampai tak makan nasi tu...extreme..melampau la.."

Cuba kita renungkan sejenak. Kenapa zaman nenek moyang kita dahulu susah nak tengok diorang gemuk? Biasanya selim melim..pinggang. Pinggang bak biola..Arwah nenek saya pun kekal selim melim hingga arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir tetap kurus dan cantik susuk tubuhnya. Kenapa ye? Diorang pun memang makan nasi dari kecil.


Sebenarnya, Beras dan Nasi tidak bersalah sama sekali dalam hal ini..hihi...Dahulu, selepas proses menuai dan menampi padi, membersih dan membuang hampas ~ beras yang terhasil ketika itu merupakan Beras Perang - di mana ia masih mengandungi "bran" yang mengandungi banyak vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Inilah beras yang dimakan oleh nenek-nenek kita dahulu.

Tetapi teknologi moden telah mengambil alih proses tersebut. Ia membuang "bran" dan seterusnya menggilap (polish) dan menghalusi beras tersebut menjadi "Putih dan Berkilat"!  Inilah yang dikenali sebagai REFINED WHITE RICE!!

Apabila "bran" yang kaya dengan vitamin dan mineral tadi dikikis, hasilnya Karbihidrat Terproses ini mempunyai Indeks Glisemik (GI) yang tinggi! Apabila dimakan, tindakbalasnya dalam tubuh sama seperti kita makan gula pasir!

Gula dalam darag naik mendadak, Insulin dirembeskan secara mendadak. Sifat insulin ni pulak...memerangkap LEMAK!! Sebab tu, orang yang menghidapi penyakit kencing manis bacaan gula dalam darah mereka naik mendadak apabila mereka makan nassi. Sebab itu juga, makan nasi banyak susah untuk kurus.

Persoalannya, kalau tak boleh makan nasi, nak makan apa??

Paling bagus ialah menggantikan nasi putih tadi dengan beras perang atau beras basmathi. Untuk pengetahuan anda, beras wangi siam super yang sedap, wangi, berkanji itu lebih teruk dari gula pasir!! Jadi, lebih baik elak!

jom sama-sama kita lakukan perubahan, in shaa Allah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...