Friday, March 21, 2014

Rahsia Alam: Khasiat Tauge Pada Wanita

Teks: Nor Razfizah Abd Razak.

Tauge atau taugeh adalah tumbuhan (sporofit) muda yang baru saja berkembang dari tahap embrionik di dalam biji. Ia tergolong sebagai sayur-sayuran. Tauge dikatakan makanan sIhat karena kaya akan vitamin E. 

Dalam pembuatan tauge, kekacang yang sihat, tidak busuk, dan bersih dari racun rumpai serta persekitaran yang optimal seperti ruang gelap, lembap, dan kadar air yang cukup penting untuk percambahan biji tersebut. Tauge sayuran yang rendah lemak, kaya vitamin C, serta memiliki folat dan protein yang dapat merendahkan paras kolestrol LDL dalam darah seterusnya menurunkan risiko penyakit kardiovaskular (jantung). 

Kandungan fitoestrogen dalam tauge berfungsi seperti hormon estrogen bagi wanita. Estrogen dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis) khususnya bagi wanita yang berada pada masa menopause (putus haid).

Pengambilan tauge juga dapat membantu wanita terhindar dari kanser payudara, gangguan PMS atau senggugut dan gangguan akibat menopause. Tauge juga memiliki kemampuan mengurangkan risiko penyakitartritis, melancarkan pencernaan, pembiakan, dan salur kelenjar (glandular).

Pada beberapa jenis tauge, terdapat kandungan fitokimia yang tinggi, salah satunya adalah kanavanin.
Kanavanin ini banyak ditemui pada tauge alfalfa. Ia bermanfaat mencegah kanser darah, kanser usus besar dan kanser pankreas.

Selain kanavanin, zat anti-kanser lain yang terkandung di dalam tauge adalah daidzein dan genistein. Kandungan genistein secara efektif menghalang kemasukan gizi (makanan) kepada sel-sel kanser sehingga membunuh sel kanser dalam tubuh.

Selain itu, di dalam tauge juga terkandung saponin yang dapat meningkatkan imunisasi tubuh dengan menstimulasi interferon dan sel limfosit (sel darah putih) .

Cara masakan tauge juga perlu diberi perhatian. Masa masak terlalu lama akan menghilangkan khasiatnya. Tauge perlu dimasukkan paling akhir ketika memasak setelah sebati dengan rencah, angkat dan terus disajikan.

3 jenis Tauge :

1) Tauge Kacang Soya (Soybean Sprout)

Rasa tauge dari jenis ini adalah renyah dan terasa agak pahit apabila dimakan mentah. Tauge dari kacang soya memiliki kandungan aroma langu (beany flavor) yang relatif lebih tinggi berbanding tauge kacang hijau. Kaya khasiat protein dan kalori yang lebih tinggi dibandingkan tauge jenis lain.

Bagi seseorang vegetarian, tauge kacang soya merupakan salah satu alternatif makanan kerana membekalkan tenaga sebanyak 86 kkal dalam secawan yang diambil.


2) Tauge Alfalfa


Keunggulan dari tauge alfafa adalah kandungan saponin tang amat tinggi. Saponin merupakan suatu zat yang dapat menurunkan kadar kolesterol jahat (LDL) tanpa mengganggu kolesterol baik (HDL) yang boleh mencegah terjadi serangan jantung dan strok.


3) Tauge Kacang Hijau (Tauge)


 Tauge segar yang amat kaya akan vitamin E dan merupakan menu yang sangat digalakkan. Dengan mengambil tauge, dapat mencegah tubuh dari kekurangan vitamin E.



Cegah Sebelum Singgah

Salam Sayang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...