Monday, December 1, 2014

Syaraf 3 bulan

Teks: Nor Razfizah Abd Razak
Gambar: Koleksi Peribadi

Alhamdulillah
Semalam genap syaraf 3 bulan. Ibu drive sorang.
Sambil menunggu giliran, saya duduk berbual bersama seorang ibu berbangsa cina membawa anaknya berusia 3 tahun. Ibu itu tenung saya kerana dilihatnya saya berwajah mirip sepertinya 
Selepas tu, nama syaraf dipanggil. Timbang berat naik 900g, dari 4.7kg ke 5.6kg  kuat menyusu, nasib baik ambil ESP & alfalfa.  Vitamin C, GLA, Ostematrix, Vita Lea..macam-macam huhu...mana tak gebu anak ibu.
Masa misi rekod dlm buku, diorang berbual (misi 2 orang , duduk bertentangan) sebut tentang panadol, ponstan (ubat tahan sakit). Saya yang memang dah biasa di klinik tu menyampuk;
Ibu: Tak bera elok makan ubat tahan sakit tu kan? ponstan ke, panadol ke..apa jenis pun tak elok.
Misi : Aaa kan. Semua jenis tak elok.
Ibu: Tu la..nama komersil je, isi dalam sama, paracetamol. Ponstan pun sama, Mafanemic acid. Ada yang kapsul hijau kuning 250mg, yang pil kuning bujur besar tu, 500mg. (kebetulan saya mmg suka bab ubat-ubatan ni)
Misi: Sekarang ponstan ada dlm bentuk sirap hahaha...
Ibu: Pendek kata, semua tak elok, kan? Saya makan Vitamin B Comlpex. Penahan sakit semulajadi 
Misi: Shaklee kan? Fiza jual ke?
Ibu: Boleh la . Dulu masa anak saya asma, makan Nutriferon ok. tu yang masuk ahli, terus makan sampai sekarang.
Misi: Ha...nanti nak beli boleh beli dengan fiza je. Ada contact no kan ..
Ibu: Boleh je kak. Saya hantar ke klinik ni pun lagi senang.
Alhamdulillah. Dah ramai yang sedar. Seronok dapat berkongsi. Kalau produk tu elok, kita tak perlu banyak berkata. 

Lepas tu masuk bilik suntikan pula..

Misi: Cucuk 3 bulan ni boleh demam tau kak. Kalau demam, bagi ubat demam ni. (ubat demam dah tersedia atas buku)
Ibu: Ok
Misi: Ok dah. 
Ibu: Hmm..ubat demam ni tak payah la misi. Ubat bulan lepas belum buka lagi sebab tak demam :)
Misi: (Senyum) 

Ubat demam (paracetamol) bulan lepas :)


Sebelum pulang, pamplet bertukar tangan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...