Tuesday, December 16, 2014

Cerita P.R.O.T.E.I.N.

::  Protein  ::

Hari ini saya akan kongsikan tujuan utama kita makan protein.





1 – Metabolisma (Otot)

Kita sering bersenam dan melakukan pekerjaan berat. Banyak sel-sel otot kita yang “mati” ketika kita bersenam terutamanya jika kita melakukan senaman yang mencabar kekuatan otot seperti weight training atau bodyweight training (push up, sit up, dan sebagainya). Kita tak menyedari kematian sel-sel ini kerana tubuh kita mempunyai berjuta-juta sel.

Oleh itu, kematian “sebahagian kecil” sel-sel tersebut mungkin tidak kita sedari. Namun, tanpa diet yang berkualiti (ada protein), sebahagian kecil sel-sel otot yang mati tadi mungkin tidak dapat diganti menyebabkan “sebahagian kecil” tadi akan lama kelamaan menjadi “sebahagian besar”.

Otot adalah mesin-mesin yang menggerakkan metabolisma kita, yang membakar lemak-lemak kita. Penurunan berat badan melalui “kehilangan otot” adalah sesuatu yang malang dan tidak harus dibanggakan, kerana turunnya berat otot bererti penurunan kadar metabolisma ANDA!




2 – Pertumbuhan

16% dari tubuh badan manusia terdiri daripada protein. Rambut, kulit, organ-organ, otot, semuanya terdiri daripada protein (semuanya mengandungi DNA, dan dalam DNA mengandungi protein). Setiap hari, ada sel-sel kita yang mati dan ia perlu diganti. Tubuh memerlukan asid amino (komponen asas protein) untuk membina kembali otot-otot dan sel-sel kita yang lain.

Tanpa protein yang mencukupi, badan kita akan menjadi lemah dan lembik. Dalam erti kata lain, protein kepada badan manusia ibarat batu-bata kepada sesebuah bangunan. Bolehkah sebuah bangunan berdiri kukuh jika sumber batu-bata tidak mencukupi?





3 – Menstabilkan Paras Gula (dalam darah) dan Insulin

Protein melambatkan sedikit proses pencernaan berbanding jika anda makan karbohidrat semata-mata. Maka perlu untuk menggabungan protein dan karbohidrat (dengan sedikit lemak) dalam diet. Fungsi protein adalah mencegah paras gula dalam darah daripada meningkat terlalu cepat, sekaligus menstabilkan regulasi antara paras gula dan insulin. 

Hal ini sangat penting jika anda ingin mengurangkan kebarangkalian proses penukaran glikogen berlebihan kepada lemak dengan pantas.





4 – Metabolisma (Pencernaan)

Sekali lagi, protein meningkatkan kadar metabolisma, dan makan lebih banyak protein meningkatkan kadar metabolisma berlipat kali ganda. Ini kerana badan memerlukan lebih tenaga untuk menguraikan struktur protein yang kompleks kepada komponen-komponen yang lebih ringkas berbanding karbohidrat.

Body builder mempunyai matlamat untuk menurunkan berat badan yang lebih spesifik iaitu “menurunkan lemak dalam badan“. Bukankah kita juga mempunyai matlamat yang sama iaitu ingin membuang lemak dalam badan? Maka contohilah mereka (namun tidak semestinya harus menjadi besar dan gagah seperti mereka).
Dalam arena bina badan, high protein diet adalah sesuatu yang normal di kalangan mereka yang ingin menurunkan paras body fat %. 

Karbohidrat adalah kawan karib body builder. Mereka tidak mungkin meninggalkan karbohidrat. Apa yang mereka lakukan ialah, merendahkan pengambilan karbohidrat berbanding biasa dan meningkatkan pengambilan protein (bersama sumber alkali seperti sayur-sayuran, kerana protein bersifat asid). Namun jangan sesekali salah anggap, mereka bukan mengamalkan diet Atkins. Dalam masa yang sama, mereka juga menjaga jumlah kalori yang harus diambil.



Protein – Berapa yang kita perlukan?



Ini bergantung kepada gaya hidup anda, juga faktor fisiologi anda seperti jantina (lelaki perlukan lebih protein berbanding wanita). Minimum protein yang diperlukan dalam sehari adalah kira-kira 1g per kg berat badan (jika berat anda ialah 60kg, maka anda perlu makan sekurang-kurangnya 60g sehari). Namun makan terlalu banyak protein juga tidak digalakkan, melainkan anda melakukan banyak kerja berat, seperti senaman angkat berat (intensiti tinggi).

Namun usah bimbang dengan nilai ini. Asalkan kita menjaga pengambilan kalori dan makan secara seimbang, yakni setiap hidangan harus mengikut nisbah yang termaktub dalam piramid makanan (harus ada karbohidrat, protein dan lemak), maka pengambilan protein harian anda sudah mencukupi.

----------------------------------------------------------------------------------------




Faedah & Kebaikan Energizing Soy Protein (ESP) :

  • Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee telah menjalani kajian klinikal yang paling banyak ke atas produk dan  protein kualiti tinggi yang berasaskan tumbuh-tumbuhan. Ia mengandungi hanya kacang soya non-GMO (tidak diubahsuai secara genetik) yang diproses di bawah suhu rendah. 


  • Setiap tin ESP berasal dari 30 kg kacang soya dan ia adalah penggalak tenaga (energy booster) yang boleh bertahan selama berjam-jam.


  • Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari  susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah serap oleh badan manusia.


  • Ia mengandungi 22 jenis asid amino dan satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. 

  • Ia sesuai untuk semua peringkat umur – tua atau muda.



Antara Faedah Utama Energizing Soy Protein Shaklee:

Kekal Muda – Asid Amino penting dalan pembinaan otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan ESP Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

Pembekal tenaga segera – Membekalkan tenaga segera. Meningkatkan sistem imun. Ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dan sebagainya.

Kulit Berseri dan Anjal – Merangsang pembentukan semula (regenerasi) kulit dan otot, memulihkan kedutan, anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka dan menghilangkan  parut.

Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan keguguran rambut, uban, pigmentasi.

Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – Kacang soya merupakan tumbuhan yang tinggi kandungan isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis) dan penyakit jantung.

Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - Genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel tunuh sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

Pengalaman saya sendiri mengambil ESP sebelum bersalin:

- Kulit semakin lembut dan lembab. Masalah kulit kering semakin hilang.
- Kulit semakin cerah.
- Kesan-kesan parut semakin pudar
- Kurang rasa lapar (ambil sebagai sarapan)

Kesan Selepas Bersalin:

- Susu banyak dan pekat
- Kesan strech mark semakin kurang
- Mengatasi rasa lapar selepas setiap kali menyusu. tak perlu ambil nasi atau makanan berat banyak kali dalam sehari.
- Mengatasi masalah lapar dengan cepat.
- Mudah dibawa ke mana-mana. Cuma bawa dalam bentuk serbuk dan air masak. Mudah dibancuh dan boleh terus diminum walaupun di dalam kenderaan.


Sesiapa yang berminat boleh hubungi saya di nombor 017 700 1749 (Whatsapp/ SMS ) 
Atau PM saya di fb  Sunnah Superstore .

Salam Sayang
Cegah Sebelum Singgah
Izzah Razak
WAHM




















































































































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...