Monday, April 20, 2015

Tumit Merekah, Tersangkut Kain

Teks: Nor Razfizah Abd Razak
Gambar: Imej Google


Alhamdulillah.

Sebelum ni saya memang ada masalah tumit kaki merekah dan pecah. Pernah mencuba memakai selipar dalam rumah tapi tak istiqamah. Lemas. Lagipun kalau menyapu, susah nak pastikan lantai benar-benar dah tak berpasir atau tak. Terpaksa buka selipar dan jalan-jalan untuk merasa lantai benar-benar sudah bersih.

Saya pula jenis yang suka bersimpuh kalau duduk, lebih-lebih lagi jika bertandang ke rumah orang. Kalau bersimpuh, tumit kaki tegak menghala ke atas. Jenuh tutup dengan kain atau seluar. Malu

Sudah banyak krim saya cuba. Saya pernah cuba krim Nivea . Berkesan sekejap. Lepas tu kasar semula. Saya juga amalkan menggosok tumit dengan "pumice stone" ketika mandi.

Pernah juga ikhtiar cara alami dengan menyapu kulit pisang. Hasilnya tak begitu memuaskan. Ini kerana cara alami ni memerlukan kerajinan & tahap kesabaran yang tinggi. Saya pula jarang beli pisang.


Kolagen - cuma perlu koyakkan dan campurkan ke dalam minuman dan boleh terus diminum. Saya campurkan ke dalam ESP


Antara kebaikan ESP




 Sudah setahun lebih saya mengenali suplemen Shaklee, saya konisten makan seberapa banyak vitamin yang ada. Tapi vitamin untuk kulit saya tak tinggal seperti Energy Soy Protein (ESP), Ostematrix, Vitamin C, Kolagen , Zinc, Vitalea termasuk menyapu krim serbaguna Herbal Blend.

                                                                 
Tumit merekah mengundang kesakitan dan menyukarkan kerja seharian.









    

Alhamdulillah. Hasil gabungan vitamin-vitamin ini saya memperoleh kesihatan yang baik, susu badan banyak dan pekat, bebas dari masalah kulit, tiada masalah sembelit atau susah membuang air besar. 

Lagi satu, saya perasan masalah tumit kasar yang saya hadapi sekian lama sudah hilang. Tiada lagi masalah kulit kasar pada tumit sangkut pada kain. Kalau tidak, sebelum ni, kulit tumit tu merekah, kasar dan bila berjalan sakit pada rekahan tu. Alhamdulillah, sekarang tidak lagi.


Antara Faktor Penyebab:

  • BMI yang tidak ideal menyebabkan tumit pecah akibat tidak dapat menampung berat badan yang berlebihan
  • Kurang air dalam badan akan menyebabkan kulit menjadi bersisik, kering, keras dan merekah.
  • Penggunakan kasut yang kurang sesuai juga boleh menyumbang kepada masalah ini. Elakkan pemakaian kasut bertumit tinggi dan ketat.

Penyelesaian:
  • Minum air secukupnya bagi mengelakkan tubuh dari terhidrat. Tingkatkan pengambilan air kosong dan sebaiknya air yang bertapis.
  • Mengurutkan kaki menggunakan losen atau krim khas seperti "Herbal Blend". Ia membantu melembutkan dan melembabkan kulit serta melancarkan perjalanan darah setelah seharian berjalan.
  • Menggunakan stokin jika memakai kasut sukan. Pemilihan saiz dan rekaan yang sesuai juga membantu kaki "bernafas" dengan selesa.

JIka ada di antara anda di luar sana mengalami masalah yang sama, boleh menghubungi saya untuk keterangan lanjut. In shaa Allah saya akan kongsikan pengalaman saya bersama anda.

Saya juga mencari rakan-rakan yang ingin menambahkan pendapatan atau ingin menjana pendapatan pasif 4-5 angka 3 tahun dari sekarang. Hubungi saya, Whatsapp atau SMS di nombor 017 7001749. Juga di facebook Izzah razak


Semoga membantu.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...