Saturday, July 5, 2014

Si Musuh Kolestrol Jahat

Fitosterol adalah kolesterol rantai pendek yang berfungsi sebagai penghadang kolesterol jahat. Biasanya dikenali dengan kolesterol HDL (High Density Lipoprotein) atau kolesterol baik. Sama seperti kolesterol jahat (kolesterol LDL), ia juga merupakan turunan dari ‘keluarga’ lemak.


Mengapa ia disebut sebagai kolesterol baik? 

Ini karena ia berfungsi mengikis dan membuang kolesterol jahat yang menyumbat salur darah, dan mengembalikannya ke hati untuk diproses dan dilenyapkan. Ia juga berfungsi sebagai penghadang di salur darah bagi mencegah kolesterol jahat mengenap, serta melindunginya dari aterosklerosis (plak terbentuk pada dinding salur darah).

Pembentukan plak pada dinding salur darah akan mengakibatkan penyempitan . Ini dipengaruhi pelbagai faktor dalaman dan luaran seperti;

1- Glico-lipo toxicity (kebanyakkan gula dan lemak)
2- Physical lazzyness (malas bergerak, terlalu banyak duduk dan malas olahraga)
3- Radikal bebas (rokok, pencemaran udara, sinar x-ray, radiasi telepon bimbit, pengawet makanan, dan sebagainya).


Fitosterol, Sahabat Jantung. 

Penyakit jantung berkait rapat dengan kolesterol. Ini kerana apabila jumlah kolesterol terlalu tinggi dalam darah maka akan terbentuk endapan pada dinding salur darah yang mengakibatkan terjadinya penyempitan pada pembuluh darah jantung. Ini menyebabkan aktiviti jantung tidak teratur sehingga mengakibatkan penyakit jantung (koronari).

Beberapa kajian membuktikan bahawa kandungan fitosterol dapat menurunkan risiko hipertensi seterusnya menurunkan risiko penyakit jantung. Mengapa demikian? Ternyata fitosterol dapat memberikan kesan penurunan kolesterol dengan cara menghalang penyerapan kolesterol dari usus.

Selain itu, fitosterol juga dapat memperbaiki kitaran kolesterol darah pada paras normal. Salah satu fitosterol iaitu sitoastanol sudah terbukti secara klinikal dapat menurunkan kadar kolesterol plasma dan LDL-kolesterol sehingga 10-14%n. Food and Drug Administration (FDA) telah mengakui peranan fitosterol untuk menurunkan paras kolesterol.

Cegah Sebelum Singgah

Salam Sayang

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...