Monday, November 10, 2014

Syaraf Tak Jadi Demam

Teks : Nor Razfizah Abd Razak

Alhamdulillah, adik Syaraf sudahpun masuk usia 2 bulan lebih. Sudah pandai senyum, ketawa kalau diagah. Sepanjang 2 bulan ni, ada beberapa perkembangannya yang ingin saya kongsikan di sini;

Jika sewaktu mula lahir, suara Syaraf sangat perlahan , sekarang sudah semakin kuat. lebih kuat daripada alarm telefon bimbit saya :) Sekarang, saya tak perlu memasang penggera untuk saya bangun di waktu pagi hihi..

Jika dahulu menyusu 2oz satu-satu sesi, sekarang 5oz hingga 6 oz setiap sesi.

Jika dahulu menyusu sampai saya ibunya mengalami luka pada puting payudara, sekarang tidak lagi , walaupun hisapannya bertambah kuat.

Jika dahulu berat Syaraf semasa lahir cuma 3.07kg. Tubuhnya sedikit kecil dari abang-abangnya. Muhammad Syahabuddin 3.53kg dan Muhammad Syarifuddin 3.43kg :) . Selepas sebulan, beratnya meningkat kepada 3.4kg. Seterusnya setelah berusia 2 bulan sudah mencapai 4.7kg . Subhanallah...meningkat 1.3kg selama sebulan . Walaupun peningkatan yang banyak, tetapi masih dalam julat yang normal dan sihat,; tidak obes dan tidak pula kurang berat.

Kalau semasa lahir, Syaraf elok sahaja berbaring dalam tilam berkelambu ini Senyap je kaki dan tangannya di dalam tu. Melainkan masa menyusu, suaranya je kedengaran. Tapi sekarang, bila dahaga semua bergerak kaki, tangan . Kakinya juga sudah menendang-nendang kelambu. Kalau lambat sikit, mau koyak kelambu tu hihi... suaranya keluar dulu sebelum matanya terbuka :)

tilam kelambu (gambar: google)

Yang paling seronok, masa suntikan imunisasi. Semasa cucuk sebulan, jururawat kata "Puan jangan risau ye. Cucuk ni takkan buat anak puan demam. Balik biarkan saja. Jangan sapu dengan apa-apa ye" Syaraf cuma menangis masa dicucuk sahaja. Baru-baru ini, masa cucuk 2 bulan, saya lihat ada sebotol kecil ubat demam atas meja. Jururawat kata, "Puan, cucuk kali ini utk penyakit yg banyak sikit. Anak puan boleh demam ye. Kalau demam, bagi ubat demam tu ye. Tapi ada juga bayi yang antibodinya kuat, tak demam. Jadi tak perlu bagi ubat demam". 

Alhamdulillah, Syaraf tak demam. Saya menyusukannya seperti biasa. Tetapi satu hari tu tak boleh berenggang sangat. Asik nak "mengempeng" . Mungkin itu sahaja terapi untuk mengurangkan rasa sakit. 

Semua yang baik itu datang dari Allah, kita makhluk yang lemah cuma boleh berikhtiar. Saya mengambil suplemen Set Ibu Pantang Shaklee sepanjang berpantang hingga sekarang. Dengan vitamin yang cukup disalurkan melalui susu badan kepada Syaraf, menjadikan antibodinya bertambah kuat dan tidak mudah sakit.

Jadi sebagai ibu, saya bertambah yakin. Susu ibu mengandungi nutrien yang mencukupi untuk ibu dan anak. Nutrien diperolehi dari pemakanan yang cukup kandungan zatnya.



ESP dan Alfalfa tu yang menjadi penggalak susu badan. Saya tambah dengan b Complex, Vitamin C, Vita Lea dan Vivix. Memang seronok masa menyusu, terapi yang cukup menenangkan. "Bonding" antara saya dan syaraf juga bertambat erat.

Ini set selepas pantang yang saya amalkan sehingga sekarang. Jika ibu-ibu ingin mengambil set yang sama, bolehlah menghubungi saya ya :)

Sekian perkongsian dari saya buat masa ini.

Salam Sayang
Cegah Sebelum Singgah
Izzah Razak
SMS/ Whatsapp : 017 700 1749






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...