Tuesday, September 8, 2015

Mencari Bahagia : Senaman

TUbuh dan fikiran kita sering berhubung antara satu sama lain. Menjadi tubuh dalam keadaan aktif merupakan salah satu kaedah untuk memelihara kesihatan kita secara fizikal. Bersenam secara tidak langsung membuatkan kita lebih gembira dan membebaskan kita dari situasi tekanan. Menurut Teori Olahraga, setelah dua jam berolahraga, tubuh kita akan mengeluarkan sejenis hormon gembira yang dikenali sebagai serotonin, di mana kesannya sama seperti pengambilan ubat penenang. Bahkan boleh meningkatkan tenaga dan menjadikan kita lebih bersemangat! Gi! Go! Go! :)




Yang bagusnya, kita mendapat ni semua secara PERCUMA! Tak perlu mendaftar yuran gym yang mahal.  Kita tak payah bayar sesen pun ..kan seronok macam tu. Sekadar melakukan aktiviti mudah , santai di rumah je.. sambil tengok tv pun boleh. Boleh juga jalan-jalan di setikar rumah atau taman tempat kita tinggal setiap pagi.

Tips bagi korang yang ingin mencari bahagia dengan melakukan senaman, pilih senaman yang paling korang suka buat. Sebab, bila kita buat perkara yang kita suka, kita akan bertahan lebih lama bukan sekadar "hot, hot, chicken shit" hahahah




Bagi yang masih dalam keadaan pantang atau beranak kecil..susah nak keluar rumah..memadai dengan menolak stroler baby sambil berjalan-jalan mengelilingi taman. Boleh juga buat senaman dengan baby .  Dunia sekarang dah moden. Boleh search kat Youtube cara bersenam dengan baby.



Bagi yang suka dengan alam persekiran, sukan outdoor paling sesuai. Korang boleh cuba sukan hiking.




Bagi korang yang tak suka terlalu aktif, yoga atau pilates merupakan sukan yang sesuai. Boleh beli banyak cd di pasaran, pilih je. Pasang kat rumah..dah boleh bersenam kat ruang tamu rumah.




Untuk korang yang suka bergaul pula, boleh join mana-mana kelab gym atau sertai senamrobik beramai-ramai secara percuma di dataran atau dewan.



Untuk yang cintakan hijau, boleh berkebun di rumah. Beli pasu, tanah dan baja yang sesuai mengikut kawasan. Tanam pokok bunga satu atau dua jenis, yang selebihnya tanam pokok yang boleh makan seperti pokok-pokok ulam, serai, pokok-pokok buah. Di samping boleh sihat dengan mengeluarkan peluh boleh juga menghijaukan alam sekitar. Al maklumlah...sekarang ni udara kotor, jerebu. Jadi aktiviti tanam pokok ni sikit sebanyak boleh membersihkan udara di rumah kita. Barulah lebih sihat dan ceria. Manfaat 2 in 1..macam minuman segera pulak..kita dapat udara bersih, berpeluh di samping dapat makan sayuran yang kita tanam sendiri.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...