Monday, September 7, 2015

Nak Kurus! Makan Protein Je


Tak kira sama ada nak kurus atau gemuk, protein merupakan diet yang paling penting untuk badan. Konsep pengambilan protein kepada tubuh badan kita merupakan salah satu kunci gaya hidup sihat. Di entri ini saya nak kongsikan tentang protein sepadat mungkin J


Keperluan setiap badan
Protein disimpan  dalam otot dan organ badan manusia untuk bina dan baiki tisu sel badan manusia. Protein merupakan komponen terpenting untuk sel  badan. Ia terdiri daripada 22 asid amino atau kata lain dipanggil struktur asas kehidupan. Dalam badan, protein berbentuk seperti rantaian asid-asid amino (ala-ala rantai mutiara sabah tu ..hihi ) Ia juga membantu untuk perembesan hormon dan enzim. 






Antara kepentingan lain :
  • Meningkankan sistem imunisasi badan
  • Membantu oksigen mengalir melalui darah kepada seluruh anggota
  • Menyihatkan jantung supaya kekal aktif




Bentuk-Bentuk Protein dan Fungsinya



Untuk pengambilan protein yang berkesan, Institut perubatan dan sains kebangsaan USA sarankan sebanyak 10% hingga 35% jumlah pengambilan kalori adalah dari sumber protein.  Lelaki digalakkan untuk mengambil lebih dari perempuan.

Kalau di Malaysia, kita suka ambil ‘lemak’ dari protein…betul ke betul?? Hihihihi


Bagaimana Protein Pengaruhi Berat Badan?

Kesan paling popular protein terhadap kesihatan adalan kebolehan protein untuk KAWAL RASA LAPAR. Haaa…. Seronok bila dengar kan? Kan? J Ceritanya macam ni, apabila protein diserap, ia menghantar signal kepada otak untuk menurunkan kadar rasa lapar.

Kepentingan lain protein adalah ia akan meninggakatkan kadar metabolisma badan dengan menyeimbangkan jisim otot. Protein juga bantu dalam pengawalan kenaikan kadar gula dan insulin dalam badan seterusnya membantu bagi pesakit diabetes dalam pengawalan gla dalam badan


Ok, itu sahaja sedikit perkongsian untuk harini. Jadi pesanan penaja, makanlah lebih protein untuk lebih LANGSING.  


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...