Friday, September 4, 2015

Teks: Nor Razfizah

Alhamdulillah.
Cepat sungguh masa berlalu. Setahun 5 bulan emak tersayang pergi meninggalkan ..termasuk tempat cari makan.
Misi saya cuma ingin kembali kepada fitrah seorang wanita untuk meneruskan kerjaya di rumah. Tempat suami dan anak-anak berehat, makan dan minum sepenuh hati.
Dapur menjadi bilik kedua selepas bilik tidur. Sangat suka memasak untuk mengisi perut suami dan anak2 walaupun ringkas. Masak sekadar apa adanya.
Siap siaga semua keperluan pakai keluarga. Pakaian sentiasa ada di tempat dan harum berbasuh. Kemas terlipat atau tersangkut.

Sedikit tentang anak-anak ibu..

1) Muhammad Syahabuddin
Anak sulung yang sering menjadi bahan eksperimen kepada ayah dan ibu. Menyusu dengan ibu sekadar hingga 3 bulan sahaja. Mungkin kesilapan ibu masa itu yang terlalu awal memiliki cahaya mata sulung sebagai penyeri keluarga kita. Ibu tak berapa banyak ilmu untuk menyusu dan menambah susu badan. Ibu pula masih bekerja makan gaji. 
Semasa kecil ramai yang memanggil "Muhammad". Tetapi bila sudah bersekolah, nama berukar kepada Syaha atau Budin. Banyak kasih yang sayang tercurah padanya. Banyak pakaian baru dibelikan termasuk pakaian terpakai yang diberikan oleh ramai orang. Syaha tidak pelat dari kecil. Ayah dan  ibu kagum. Umur 5 tahun dimasukkan ke tadika PASTI. Alhamdulillah segala ilmu diserap dan dihadam cepat. Banyak doa dan ayat Al Quran meniti dibibir. 
Umur 6 tahun Syaha melangkah masuk ke sekolah tadika cina pula. Ibu dan ayah ingin kukuhkan daya ingatan Syaha seteruskan mendapat bahasa ketiga iaitu bahasa cina yang semain dikuasai umum. Kelak moga anakanda dapat menggunakan kelebihan yang ada untuk memandaikan anak bangsa.
Semakin bear, abang semakin suka "memancing perhatian" ibu dan ayah dengan pelbagai tingkah laku yang tidak terduga. mungkin kerana Syaha berasa sedikit terpingggir kerana sudah mempunyai 2 orang adik. Tetapi percayalah, ibu tidak pernah lupa makanan kegemaran dan mendoakan kejerahteraan anak-anak ibu.


2) Muhammad Syarifuddin
Sekali lagi ayah memilih nama yang sama maksudnya dengan abang. Gerak laku lincah, tak duduk diam melainkan waktu tidur. Masa kecil, abang tak pandai sebut Syarif, jadi lekat nama Ayip sampai umur 3 tahun lebih. umur 4 tahun satu family panggil Ayip. Bila masuk PASTI, cikgu panggil Syarif. Abang pun dah besar..dah pandai sebut. 

Syarif masih pelat sikit sampai sekarang. kalau cakap laju-laju mesti terdengar pelatnya. kalau cakap satu persatu baru betul. "pokok = kokok" :) Tapi, Syarif untung dari banyak segi. Sejak Syarif lahir ke dunia, ibu tak lagi kerja malam. Malam ibu temani. Masa abang dulu ibu kerja syif..kasihan abang Syaha. Ilmu penyusuan ibu makin banyak. Syarif menyusu dengan ibu sampai umur 8 bulan walapun ada campur sikit masa tinggal dengan nenek. Ibu banyak habiskan masa untuk memerah susu di tempat kerja. Alhamdulillah. 

Syarif untung. Masuk tadika umur 4 dan 5 tahun. Tahun depan masuk pra di sekolah cina sama dengan abang Syaha. Boleh belajar dengan abang kalau tak tahu. Sekolah sama, dekat pula dengan rumah. Jalan kaki dalam 30 langkah dah sampai.





3) Syarafuddin
Syaraf anak merdeka. Lahir jam 9.15 pagi merdeka tahun lepas. Tiada sambutan istimewa di hospital seperti yang kita biasa dengar sebelum ni. Rata-rata orang bertanya. Cuma tarikh tu tarikh keramat. Mudah nak ingat. 1 Malaysia sambut. Dari segi penyusuan syaraf memang win. Tahun Syaraf dilahirkan, ibu sudahpun meletakkan jawatan setelah 8 tahun bekerja. Ibu jadi suri sepenuh masa.

Tangan ibu membelai syaraf sejak dari lahir hingga ke hari ini. Pantang pun sendiri. Berdikari. 4 tahun jarak dengan abang-abang. Suka bermain kejar-kejar dengan abang-abang. Tak sedar masih merangkak walau sudah laju. Tapi awak berlari kaki 4. abang kaki 2 ,..hihihi...sapa lagi pantas?

Nampak sasa, berketak-ketak, pipi labuh..seperti sado la katakan! Hihihi..perasan ekk. Masa keluar 3.07kg. 1 tahun 8.5kg. Makan pun dah tak nak bubur lembik-lembik..walau gigi baru tumbuh 4 batang. Manja terlebih !


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...